Vještina slušanja

Slušanje je sposobnost da točno primimo i interpretiramo poruke u komunikacijskom procesu.

Slušanje je ključ za učinkovitu komunikaciju, bez sposobnosti da učinkovito slušamo poruke se lako pogrešno shvate, komunikacija se razgrađuje i pošiljatelj poruke može lako postati frustriran ili razdražen.

Ako postoji jedna komunikacija vještina koju treba imati za cilj svladati onda je to slušanje.

Slušanje je tako važno da mnogi vrhunski poslodavci šalju svoje zaposlenike na obuku za vještinu slušanja. To i ne čudi kada se smatra da se sa dobrom sposobnosti slušanja može dovesti do: boljeg zadovoljstva kupaca, veću produktivnost uz manje pogrešaka, povećanu razmjena informacija koje pak može dovesti do veće kreativnosti i inovativnog rada.

Mnogi uspješni lideri i poduzetnici zahvalni su za svoj uspjeh svojim djelotvornim vještinama slušanja. Richard Branson često citira slušanje kao jedan od glavnih čimbenika uspjeha.

Učinkovito slušanje je vještina koja podupire sve pozitivne ljudske odnose. Provedi neko vrijeme u mislima o tome i razvijaj svoje vještine slušanja – oni su gradivni blokovi za uspjeh.

Dobre sposobnosti slušanja također imaju koristi u osobnim životima, uključujući:
Veći broj prijatelja, poboljšane samopoštovanja i samopouzdanja, pa čak i bolje zdravlje i opće blagostanje.

Istraživanja su pokazala da, pričanje podiže krvni tlak, pažljivo slušanje možete ga sniziti.

Čuti” se odnosi na zvukove koje primate u uho, dok “slušati” zahtijeva više od toga: ono zahtijeva fokus. Slušanje znači obraćati pozornost ne samo na priču, već i kako je osoba to rekla, uporaba jezika i glasa, te kako druga osoba koristi svoje tijelo. Drugim riječima, to znači da ste pokupili kako verbalne tako i neverbalne poruke. Vaša sposobnost da učinkovito slušate ovisi o stupnju na kojem percipirate i razumijete poruke.

Najosnovniji i moćan način za povezivanje s drugom osobom je slušati. Samo slušaj. Možda najvažnija stvar koju dajemo jedni drugima je naša pažnja. – Rachel Naomi Remen

Odrasli u prosjeku potroše 70% vremena baveći se nekom vrstom komunikacije, od toga u prosjeku 45% vremena troši se na slušanje u odnosu na 30% za govor, 16% za čitanje i 9% za pisanje. (Adler, R. et al., 2001).

10 Načela slušanja

Dobar slušatelj će slušati, ne samo ono što je rečeno, već i ono što je ostalo neizrečeno ili samo djelomično rečeno.

Učinkovito slušanje uključuje promatranje govora tijela i uočavanje nedosljednosti između verbalnih i neverbalnih poruka.

Na primjer, ako vam netko kaže da je zadovoljan sa svojim životom, ali kroz stisne zube, ili je sa suzama u očima, trebali biste znati da su verbalne i neverbalne poruke u sukobu, onda oni možda i ne misle ono što govore.

1 Prestanite pričati

“Da smo trebali pričati više nego slušati, imali bismo dva jezika i jedno uho.” Mark Twain.

Nemojte pričati, slušajte. Kad netko drugi govori slušajte ono što govori, ne prekidajte, ne upadajte u riječ i dopustite da završe rečenicu. Stanite, samo slušajte. Kad druga osoba završi razgovor, možda ćete morati sebi utvrditi sta je rečeno kako bi se osigurali da ste primili poruke točno.

2 Pripremite se da slušate

Opustite se. Fokusirajte se na sugovornika. Izbacite druge stvari izvan glave. Ljudski um je lako omesti drugim mislia – što je za ručak, kad moram napustiti sastanak da uhvatim vlak – pokušajte izbaciti druge misli iz glave i koncentrirajte se na poruke koje se priopćiti.

3 Olakšajte sugovorniku

Pomozite sugovorniku da slobodno govori. Pazite na njihove potrebe i interese. Potaknite ih gestama ili riječima tako da nastave. Održavajte kontakt očima, ali ne buljiti – pokažite da slušate i razumijete ono što je rečeno.

4 Uklonite smetnje

Usredotočite se na ono što je rečeno. Ne šarajte pogledima, ne gledajte kroz prozor, ne dirajte svoje nokte ili slično. Izbjegavajte nepotrebne prekide. Slična ponašanja remete proces slušanja i šalju poruke sugovorniku da vam je dosadno ili da ste rastreseni.

5 Empatija

Pokušajte razumjeti druge osobe i njihova gledišta. Razmotrite stvari iz njihove perspektive. Kada smo otvoreni možemo potpunije suosjećati s govornikom. Ako sugovornik kaže nešto sa čime se ne slažete tada sačekajte i izgradite argument da ga pobijete u onome što je rekao, ali zadržite otvorenost u pogledima i mišljenjima drugih ljudi.

6 Budite strpljivi

Stanka, čak i duga stanka, ne znači nužno da je sugovornik završio. Budite strpljivi i neka sugovornik i nastavi kad bude spreman, ponekad je potrebno vrijeme da se netko bolje izrazi u onome što želi reći i naći pravi način kako to reći. Nikad ne prekidajte ili završavajte rečenicu za nekoga.

7 Izbjegavajte osobne predrasude

Pokušajte biti nepristrani. Nemojte postati razdraženi i ne dopustite da vas navike ili ponašanje te osobe odvratiti od onoga što osoba doista govori. Svatko ima drugačiji način govora – neki ljudi su na primjer više nervozni ili sramežljiviji od drugih, neke osobe imaju regionalne naglaske ili prave pretjerane pokrete ruku – drugi vole sjediti i biti mirni. Usredotočite se na ono što je rečeno i pokušajte ignorirati stilove govora.

8 Slušajte boju glasa

Glasnoća i ton su stvari koje treba dodati na ono što se govori. Dobar govornik će koristiti i glasnoću i ton u svoju korist kako bi zaokupio slušaoce; svi će koristiti ton i volumen glasa u određenim situacijama – neka vam to pomogne da razumijete poruku onoga što je rečeno.

9 Slušajte poruku – ne samo riječi

Trebate dobiti cijelu sliku, a ne samo izolirane djeliće priče. Možda je jedan od najtežih aspekata slušanja sposobnost povezivanja dijelova informacija da bi se otkrile ideje drugih. Uz pravilnu koncentraciju, ignorirajući smetnje, i fokusom to se postiže lakše.

10 Čekajte i pratite neverbalnu komunikaciju

Geste, izrazi lica i pokreti očiju mogu biti važni. Ne smijemo slušati samo ušima, već i sa očima – gledajte i pokupite dodatne informacije koje se prenose putem neverbalne komunikacije.

Članak je pripremio edukacijski tim Pos Sector-a koji se inače organizuje tečajeve iz oblasti fiskalizacije i uvođenja fiskalnih blagajni. Molimo vas da ostavite komentar na naš i njiov rad i time doprinesete našem radu.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *